Ordentlig lyd med DSLR kamera….

Som tidligere skrevet snakkede jeg med Bill Frakes i Perpignan og spurgte han om hvad han brugte til at optage lyd.

Svaret var enkelt, en Zoom H4n – en 4 kanals audio recorder hvor man optager lyden særskilt og bruger en funktion i Final Cut Pro X til at synkroniserer den gode lyd i audio recorderen med f.eks. den indbyggede mikrofon i mit tilfælde Nikon D4.

For det første klipper jeg i Adobe Premiere Pro CC som i sidste opdatering godt nok har fået den samme funktion som i FCPX. Men at skulle synkroniserer lyden hver gang man har optaget video og samtidig skal om også huske at optage både i kameraet og samtidig også huske at sætte audio recorderen til at optage. Jeg har testet funktionen i både FCPX og Premiere CC og her må jeg sige at FCPX vinder over Adobe Premiere CC. Der er alt for mange gange det ikke lykkes at få lyden ordentlig synkroniseret. Hvis man i Premiere CC laver subclips så gå det noget bedre. Men ikke en holdbar løsning overhovedet.

Så efter samtalen ledte jeg videre og fandt ud af, at der netop er kommet en Zoom H6n på markedet. Zoom H6n er en 6 kanals audio recorder i lighed med overnævnte H4n. Men disse 6 kanaler kan sættes til at sende lyden ud i henholdsvis venstre og højre kanal. Samtidig kan man selvfølgelig tænde de forskellige kanaler alt efter ens behov.

Zoom H6n. © Foto: Henrik Bo
Zoom H6n, hvor man kan se de forskellige audio kanaler og hvordan de er henholdsvis venstre og højre stillet. De forskellige kanaler kan tændes og slukkes alt efter behov. © Foto: Henrik Bo

Da H6n har en line udgang og mit Nikon D4 har en kombineret mikrofon/line indgang. Så nu får jeg lyden direkte ind på video filerne fra to af kanalerne i audio recorderen uden at skulle bruge tid på at synkroniserer lyden. Så i praksis optager jeg ikke lyden i H6n men skal blot sørge for at den er tændt og bruge som som en lydmixer.

© Foto: Henrik Bo
© Foto: Henrik Bo

En anden fordel med Zoom H6n i forhold til H4n er at der sidder rigtige justerbare drejeknapper, som er let at justerer når lyden enten er for lav eller for høj.

Mikrofonen som sidder på Zoom H6n bruger jeg til at optage real lyd og som sender lyden videre i venstre kanal og til højre kanal bruger jeg enten en håndmikrofon eller en Sennheiser microport. Jeg er faktisk nogen gange i tvivl om, det er min microport eller mikrofonen i H6n som leverer lyden, så god er den faktisk.

Zoom H6n er en optager hvor der kan sættes forskellige mikrofoner på og senere i denne måned skulle der komme en retningsbestemt mikrofon (shotgun) som kan klikkes på i stedet for en af de to medfølgende mikrofoner.

På tv optagelser i Aalborg centrum. Til venstre er det Michael Kragman fra TV2 Nord med et traditionel tv kamera og mig selv med Nikon D4. © Foto: Michael Koch
På tv optagelser i Aalborg centrum. Til venstre er det Michael Kragman fra TV2 Nord med et traditionel tv kamera og mig selv med Nikon D4. Kameraet er udstyret med Zoom H6n og to microports. © Foto: Michael Koch

Efterhånden bliver ens kamera en bedre Storm P løsning, men så fandt jeg denne Vello V-Bracket med 3 shotshoes. Vær opmærksom på at den kan fåes i forskellige størrelser. Armen monteres i kameraets hotshoe og så er der plads til både en Zoom H6n, en eller to microport og evt. en lille lampe.

Microport og Zoom H6n set fra toppen, hvor de er monteret på Vello V-Bracket med 3 shotshoes. © Foto: Henrik Bo
Microport og Zoom H6n set fra toppen, hvor de er monteret på Vello V-Bracket med 3 shotshoes. Læg mærke til, at Zoom H6n er udstyret med fire XLR indgange så støj i stikke er minimeret. © Foto: Henrik Bo

Så under alle normale optagelser bruger jeg dette setup og andre gange min microport direkte ind i kameraet. Dette er ofte til sport kampe, hvor jeg skal slæbe både lange linser, computer, video tilbehør o.s.v.

Desværre er Zoom H6n ikke vandtæt og dette betyder at kan skal passe på i denne tid. Hvis man synes at en 8 liters frostpose er for utjekket, så laver PortaBrace en regnfrakke til både Zoom H4n og H6n.

Leave a Reply